Saturday, 17 December 2011

kisah cinta ku...


Mule2 aku bercintan-cintun n berkasih sayang nie pas aku habis spm..sbb boring dk kt umah, tetibe datang la seruan tu..sblum 2 ad gak perasaan tu..p xd la sampai ke tahap maksima.sikit2 je la..bab xduk kt umh kan..xsempat nk pk…perasaan kasih sayang aku nie wujud ble ak kt umah je…
J first time aku berkasih syang ngn makhluk nie bulan 3 thun 2009..p xlme…stakat 4 bulan je.sempat la tmnkan aku time cuti pas aku hbis asasi. Xthu la si die nie mghilang kemane..p xp la..nasib bek ad pengganti. Ad ag 2 makhluk len muncul.. ble da berdue msti la ad yang dengki kn..hehehe..mereka la y jd pnememan hidup aku.p y slh satu dr mereka nie ad pnyakit plik skit..penjeles  kuat 2..ngn si die nie pun aku bthan stakat 4 bulan je..pas 2 xthu die mghilang kemane.xd jdoh la 2 kan...huhuhuhuh....bukan slah aku taw..tinggal la sorg je buah ati aku nie. Maka bermaharajalela la die kan..bab da xd persaingan..xp la.asal aku ad tman pun da kire ok.leh isi mase lapang ngn die..hehehe..tp baru2 nie, muncul plak 2 makhluk bru..skali tgk cm same.p bkn adik bradik.mak bapak len. Korang nk knl x keksih-kasih aku nie??? Nk???????? Ok..aku tunjuk kt bwah…..


::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::

tol ke nk tgk?????
mlu la...


::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::


ye la aku tunjuk...

::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::



nie first love aku....hehehehe
p da xd....huhuhu...



strusnya y nie.y perangai nye plik sikit dr buah ati aku y len....
da xd gak..huhuhu....



pas 2 y nie...y nie xbyak krenah sgt.biase2 je...
y nie ad ag kt umah....hrap2 si die nie xtgal aku cm y len la kan,,huhuhu...



nie y mak bapak len...p skali tgk cm adik bdik kn...hehehehe 



ok...stakat nie.2 je la kisah hidup cintan-cintun aku.....CAW>>>>>>>>

Sunday, 27 November 2011

keistimewaan wanita..........................




1. Doa wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”

2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.

3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

4. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.

5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

6. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.

7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.

9. Daripada Aisyah r.a.” Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.

10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.

12. Aisyah r.a berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?” Jawab Rasulullah SAW “Suaminya.” ” Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah SAW, “Ibunya.”

13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.

17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT.

Thursday, 10 November 2011

11.11.11

Aku merupakan ank ke 2 dari 7 bradik..tepat jam 00:00 ,11.11.11 umurku juga tepat di angka 21. Angka yang cukup bermakna bgi ank2 remaja kini…tiada yang berbeza dengan semua teman2 yang sebaya denganku..aku melangkah sebagai gadis yang ceria dan bencikan kesedihan. Aku bersyukur dan cinta pada diriku sndiri dengan segala y aku miliki…

Mengimbau kembali kisah hidupku ketika berusia 16thun..umur yang masih mentah untuk membuat sesuatu keputusan.

Ketika ini..seorang insan telah muncul dalam hidupku..dia seorng yang berbudi bahasa dimataku..namun berbeza dengan ku..kali pertama si dia menyapaku,aku sudah merasa kelainan..kami mula berkenalan setelah dia menyapa aku dan  bermula disitu juga kami menjadi sahabat baik……

2bulan lebih 1 mggu aku kembali bertemu lelaki yang menjadi kawan rapatku..ketika ini si dia meluahkan isi hatinya padaku..aku tergamam 
seketika..hanya diam yang mampu aku lakukan ketika itu..

Aku pulang ke rumah dan memikirkan apakah y dikatakan itu satu kejujuran atau hanya mainan “cinta monyet”. Aku teringat satu petikan yang aku pernah baca dalm sebuah buku..

“cinta tak perlu disalahkan . kerana cinta adalah suci . datang dan diciptakan oleh siapa yang telah menciptakan Aku, kamu, dia, mereka dan semua yang ada  di langit maupun  di Bumi.
hanya si tuannya sendiri yang sudah mengsalah ertikan cinta. cinta menjadi cermin retak yang terus bertahta pada kemaksiatan.kerana itulah banyak dari manusia yang beranggapan cinta membawa nestapa, cinta membawa beban, bahkan ada yang berani berkata cinta adalah setan yang berbentuk indah.dan lentur. sangat mudah menusuk jiwa yang keras namun ternyata memberi racun yang tak terkendalikan.

si dia menceritakan pada org tuanya tentang isi hatinya ketika itu…namun orang tuanya tidak bersetuju dengan ap yang diperkatakan oleh si dia..mungkin kerana si dia masih mentah ketika itu..

Dengan baik dia memberitahu aku ap yang diberitahu oleh kedua orang tuanya…

Setelah itu si dia menghilang tanpa meninggalkan sebarang pesanan.

5thun berlalu..
Hari ini 11.11.11 kubuka  laptopku..hal pertama yang biasa dilakukan oleh sume yang mempunyai laptop hanyalah  “bermuka buku”..ku melihat komen2 dan gambr2 temanku.tanpa ku sangka ku terjumpa fb si dia yang sekian lame meghilang..aku try buka wall si dia dan statusnya membuat kan aku berfikir panjang…

 "penantian yang tertunda"………
Apakah maksudnye…..adakah si dia masih menunggu ku???????



Dengan ini aku selitkn link apa yang ingin diluahkan ketika ini........

Sunday, 25 September 2011

kawan biase atau teman istimewa.......

Assalamualaikum…

    ~ Setelah sekian lame menyepi.. Akhirnye aku muncul ngn jiwe lain plak....."jiwang sikit"...;) ~

 Indahnya alam percintaan itu apabila ia digauli dengan pelbagai rasa emosi yang mengubah-ngubah rentak hati. Kali ini saya ingin menyingkap tentang tanggapan seseorang terhadap diri kita sama ada sebagai teman yang istimewa di hatinya atau sekadar kawan biasa. Dalam sebuah perhubungan yang terjalin, baik di pihak lelaki mahupun wanita akan mengharapkan sebuah ikatan yang teguh. Kalau boleh hubungan itu ingin diakhiri ke jijang pelamin. Pengharapan ini dibuat setelah timbulnya titik-titik keserasian, persefahaman dan lain-lain faktor yang akan menjurus pasangan itu ke arah gerbang perkahwinan.

Namun begitu, setiap titik keserasian dan persamaan ini barangkalitidak akan terlihat kalau sesebuah perhubungan itu baru terjalin. Malah jika terjalin sekalipun belum tentu akan terungkap atau diakui oleh hati "Ya, inilah dia insan yang aku cari untuk dijadikan pasangan sepanjang hayat". 

Tahukah anda bahawa ada sesetengah orang lebih suka berkawan tetapi tidak mahu mengakhirinya ke alam rumahtangga? Pernahkah terjadi setelah anda berkawan sebegitu lama dengannya dan si dia juga pernah meluahkan rasa sayangnya terhadap anda tetapi akhirnya anda dengar perkhabaran bahawa si dia telah berkahwin dengan orang lain. Bukankah anda yang menjadi teman setianya pada setiap ketika dan waktu dalam hidupnya selama ini? Apa perasaan anda? Kecewa, terluka, remuk hatiku atau lain-lain perkataan yang sinonim untuk menggambarkan perasaan yang anda alami itu. Memang mengecewakan kerana kepada si dialah anda menaruh harapan dan bergantung harap untuk hidup bersama setelah sekian lama mengenali hati budinya.

Jadi bagaimanakah untuk mengetahui bahawa anda hanyalah kawan biasa pada tanggapannya dan bukanlah seseorang yang istimewa di hatinya? Mungkin fakta-fakta di bawah boleh membantu kita mengenali reaksi sebenar yang terbuku di lubuk hati si dia agar perkara mengecewakan tidak berulang lagi.

1. Jarang sekali mengucapkan kata-kata rindu

Kebiasaannya, bagi mereka yang dilamun percintaan pasti akan merasakan tiada apa yang mampu menahan gelodak rindu dari muncul kecuali apabila mendengar atau menerima perkhabaran dari si dia. Sehari tidak menerima pesanan ringkas darinya jiwa jadi tidak keruan. Atau mungkin jika tidak mendengar suaranya umpama dunia gelap gelita. Perasaan rindu itu tidak tertahan dan kalau boleh setiap hari anda ingin bertemu dan berada di samping si dia.

Tetapi kalau si dia jarang atau tidak pernah walau sekali mengucapkan kata rindu, sayang dan cinta atau sebagainya; anda perlu sedar bahawa kehadiran anda di sisinya hanyalah sekadar kawan biasa sahaja. Perasaan tidak boleh ditipu dan kalau benar-benar rindu orang akan meluahkan rasa rindu itu dari lubuk hati kerana rindu itu bukanlah sekadar pengucapan manis yang lahir dari mulut semata-mata.

2. Tidak mengajak anda bertemu keluarga

Bagi sesebuah perhubungan yang serius biasanya akan diakhiri ke alam perkahwinan. Ada yang bertemu dalam jangkamasa yang singkat tetapi sudah mengajak anda bertemu dengan keluarganya agar ikatan yang terjalin itu terus diperkukuhkan. Tetapi kalau sudah lama anda menjalin hubungan dengannya namun tiada sebarang tanda dia si dia ingin membawa anda bertemu keluarganya atau mungkin pelbagai alasan diberikan apabila anda mula bicara tentang keluarga maka faham-faham sahajalah apa maksud yang tersirat di hatinya.

3. Sering memperkenalkan anda sebagai kawan baik

Istilah popular dewasa ini adalah "teman tapi mesra". Pernah atau tidak anda perhatikan si dia seringkali memperkenalkan anda sebagai kawan baiknya di hadapan rakan-rakannya yang lain. Dia jauh sekali mahu memperkenalkan anda sebagai teman istimewanya. Jika perkara ini berlaku, maka anda harus sedar bahawa si dia kurang berminat untuk mengakui anda sebagai kekasihnya.

Perihal ini berlainan sama sekali dengan mereka yang benar-benar dilamun cinta. Biasanya orang yang dilamun rasa cinta tidak akan teragak-agak untuk memperkenalkan insan istimewa di hatinya kepada khalayak umum.

4. Gurauan kasar

Kadangkala bukan sikap semulajadi seorang lelaki itu untuk berlagak kasar di hadapan wanita. Ini kerana mereka sering beranggapan bahawa wanita adalah insan yang lemah dan terlalu sensitif. Tetapi jika si dia sering bergurau dengan luahan kata-kata yang agak kasar dan sensitif, itu tandanya si dia hanya menganggap anda sebagai teman biasa sahaja.

Kawan seringkali tidak kisah dengan apa yang kawan perkatakan kerana mereka tiada sebarang ikatan istimewa. Tetapi jika anda adalah kekasih, nescaya si dia akan sedaya upaya menjaga perasaan dan hati anda daripada dilukai secara sengaja atau tidak.

5. Tidak kisah apa yang anda lakukan

Lazimnya wanita itu bersifat terlalu sensitif. Maka tidak hairanlah apabila lelaki bersikap kasar sedikit atau meluahkan kata-kata yang sensitif mereka akan cepat terasa hati. Anda mungkin pernah meminta pendapat dari pandangan si dia tentang baju yang anda pakai, pekerjaan yang anda buat dan lain-lain lagi namun jawapan yang diberikan hanyalah biasa-biasa sahaja.

Jawapannya langsung tidak meyakinkan. Jika ini yang berlaku maka eloklah anda berpendirian bahawa kehadiran anda di sisinya hanya sekadar kawan biasa dan bukanlah seorang teman yang istimewa.



Kesimpulan

Walau apa jua yang anda lakukan dalam mencari sebuah cinta, anda perlu waspada kerana apa juga tindakan yang anda lakukan anda yang bakal menerima akibatnya. Jangan melakukan perkara yang mungkin boleh memalukan diri anda sendiri. Anda perlu mengawal perasaan dan jangan terlalu mudah menyukai atau mencintai seseorang tanpa keyakinan dan sebab yang kukuh. Sekian......... Wasalam.......

Saturday, 13 August 2011

Senario Perkahwinan


*ASSALAMUALAIKUM*
Situasi 1
Awal Perkahwinan
Isteri : “jom pergi shopping”
Suami : “Jom..dari duduk rumah..Bosan”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri :  “jom pergi shopping”
Suami : “Abg ad hal.lain kali erk..”

Penghujung Perkahwinan
Isteri : ““jom pergi shopping”
Suami : “abang penat la.Ayang pergi sendiri la…”

Situasi 2
Awal Perkahwinan
Isteri : “Hari ini kita makan kat kedai ye..”
Suami : “OK....No problem”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Hari ini kita makan kat kedai ye..”
Suami : “Awak tak boleh masak ke?”

Penghujung Perkahwinan
Isteri : “Hari ini kita makan kat kedai ye..”
Suami : “lebih baik kawin lain yang boleh masak untuk abg.”

Situasi 3
Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang mengandung.”
Suami : “Abang tak sabar nak tunggu kelahiran anak kita..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Abang tolong buat susu anak.”
Suami : “Abang mengantuk la…..Ayang buat la…”

Penghujung Perkahwinan
Isteri : “cuba awak tegur anak tu sikit.”
Suami : “ Haiiiii…..ank awak,awak ajelah yang tegur”

Situasi 4
Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang nak masak.Abang kemas rumah ye…”
Suami : “ OK..no problem…”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang nak masak.Abang kemas rumah ye…”
Suami : “Saya penat.awak ajelah yang buat.”

Penghujung Perkahwinan
Isteri : Ayang nak masak.Abang kemas rumah ye…”
Suami : “awak tak boleh buat ke?”


Situasi 5
Awal Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa???”
Suami : “Apa yang ayang inginkan..”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa???”
Suami : “Setiap tahun saya berikan.tak cukup ke??????”

Penghujung Perkahwinan
Isteri : “Sempena hari jadi saya, abang nak hadiahkan apa???”
Suami : “tak payah la hadiah-hadiah………”

Situasi 6
Awal Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai masak..”
Suami : “OK…No problem…”

Pertengahan Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai buat rendang..”
Suami : “Awak ni pemalas laa..”

Penghujung Perkahwinan
Isteri : “Ayang tak pandai buat kek…”
Suami : “Mak ko tu.dari dulu tak pandai masak…..”

*WASSALAM....*






Monday, 8 August 2011

bolehkah lelaki pakai emas putih?

Cincin 18 karat emas putih yang berharga RM3,000.
Lelaki kini tidak lagi berada di takuk lama. Perubahan fesyen yang begitu pesat turut memberi impak kepada penampilan lelaki untuk lebih bergaya dan trendy.
Bagaimanapun, ramai lelaki masih berfikiran sempit dari segi penampilan sehingga menyebabkan mereka menjadi ketinggalan dalam dunia fesyen.

Pemikiran sebegitu sebenarnya silap kerana ia menghalang lelaki menjadi lebih stailo, berani dan moden. Seharusnya mereka perlu berani tampil dengan pemakaian aksesori yang menampakkan seseorang itu lebih maskulin.

Mereka juga selalu beranggapan bahawa aksesori hanya sesuai digayakan oleh wanita. Bagi mereka, tiada faedahnya untuk membeli pelbagai jenis aksesori, cukuplah hanya memakai cincin sahaja. Ini kerana ia memerlukan perbelanjaan yang tinggi, selain tiada masa untuk bergaya. Kepada golongan lelaki yang berfikiran sedemikian, cuba berusaha untuk mengubah persepsi tersebut.

Mulakan hari ini dengan penampilan segak dan bergaya. Jangan takut bereksperimen dengan aksesori.
Selberan, satu nama yang terkenal dalam pembikinan barang kemas khususnya emas putih, platinum dan berlian, kali ini tampil dengan aksesori baru untuk lelaki.
Sesuai dengan pilihan cita rasa masa kini, Selberan sentiasa memperbaharui rekaannya mengikut kehendak pelanggan.

Memberikan yang terbaik untuk dipandang mata, koleksi Selberan hanya menawarkan pilihan yang seiring dengan pendirian jenamanya iaitu moden dan estetik agar pemakainya kekal anggun, muda dan trendy.
Antaranya, loket berbentuk bulat dan empat segi bujur serta cincin. Setiap satu diperbuat daripada emas putih 18 karat dan dihias dengan berlian Selberan.

Bagi koleksi Hardware & Architecture Inspired pula, mengandungi dua bentuk cincin dan dua loket yang menampilkan reka bentuk peralatan logam dan senibina.

Manakala bagi lelaki yang inginkan cincin yang unik tetapi elegan, boleh memilih himpunan cincin yang berbentuk geometri, setiap satu diperbuat daripada emas putih 18 karat.

Soalan :
Assalamualaikum ustaz, bolehkah ustaz memberikan sedikit huraian berkenaan hukum orang lelaki memakai emas putih dan platinum, adakah harus kerana ia bukan emas seperti emas kuning? 

Jawapan :
Hukum lelaki memakai emas amat jelas hukumnya, iaitu haram berdasarakn begitu banyak dalil-dalil hadith, antaranya :

Ali bin Abu Talib r.a. berkata: “Rasulullah s.a.w. mengambil sutera, ia letakkan di sebelah kanannya, dan ia mengambil emas kemudian diletakkan di sebelah kirinya, lantas ia berkata: Kedua ini haram buat orang laki-laki dari umatku.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Hibban dan Ibnu Majah)

Tetapi Ibnu Majah menambah: “halal buat orang-orang perempuan.”

Nabi s.a.w. juga pernah melihat seorang laki-laki memakai cincin emas di tangannya, kemudian oleh Nabi dicabutnya cincin itu dan dibuang ke tanah.

Kemudian beliau bersabda: “Salah seorang diantara kamu ini sengaja mengambil bara api kemudian ia letakkan di tangannya. Setelah Rasulullah pergi, kepada si laki-laki tersebut dikatakan: ‘Ambillah cincinmu itu dan manfaatkanlah.’ Maka jawabnya: ‘Tidak! Demi Allah, saya tidak mengambil cincin yang telah dibuang oleh Rasulullah.’” (Riwayat Muslim)

Dan seperti cincin, menurut apa yang kita saksikan di kalangan orang-orang kaya, yaitu mereka memakai pena emas, jam emas, gelang emas, bekas penghidup rokok emas, gigi emas dan seterusnya adalah haram hukumnya.

Bagaimanapun, bagaimana pula hukum emas putih? Adakah hukumnya sama seperti emas biasa yang berwarna kuning? Untuk menjawab soalan ini, kita perlu memahami apakah itu emas secara umum.
  
 
Emas adalah unsur kimia dalam tabel periodik yang memiliki simbol Au (bahasa Latin: ‘aurum’) dan nomor atom 79. Sebuah logam transisi (trivalen dan univalen) yang lembek, mengkilap, kuning, berat, “malleable”, dan “ductile”. Emas tidak bereaksi dengan zat kimia lainnya tapi terserang oleh , fluorin dan aqua regia. Logam ini banyak terdapat di nugget emas atau serbuk di bebatuan dan di deposit alluvial dan salah satu logam coinage. Kode ISOnya adalah XAU. Emas melebur dalam bentuk cair pada suhu sekitar 1000 derajat celcius. 
  
Inilah namanya emas. Sekarang, jika terbukti emas putih adalah dari jenis yang sama logamnya maka hukumnya adalah sama dengan emas kuning. Jikalau kita melihat takrif emas putih di bawah :-

White Golds: What are they?
What are ‘white golds’? Are they a special form of gold? Do they contain gold? These are typical questions often asked of us. Well, they are not a special form of gold (which is why you cannot get 24 carat white gold). Actually, they are true carat golds, just like yellow or red carat gold jewellery. They are gold alloys that look white rather than yellow. The white colour is achieved by careful choice of the alloying metals, which bleach the deep yellow of pure gold. 

Juga disebut bahawa :-
“White gold is an alloy of gold and at least one white metal, such as silver or palladium. Like yellow gold, white gold is measured in Karats.”

Berdasarkan keterangan dari sumber-sumber yang berwibawa ini, saya kira adalah jelas bahawa emas putih adalah jenis logam yang sama dengan emas kuning cuma ia terdapat campuran logam berwarna putih samada dari perak atau palladium. Justeru, hukumnya adalah sama iaitu Haram buat orang lelaki dan halal bagi kaum wanita memakainya.

Adapun Platinum, ia adalah jenis logam yang berlainan
Dalam takrifannya Platinum adalah : “Platina adalah suatu unsur kimia dalam tabel periodik yang memiliki lambang Pt dan nomor atom 78. Sebuah logam transisi yang berat, “malleable”, “ductile”, berharga, berwarna putih-keabuan. Platinum tahan karat dan terdapat dalam beberapa bijih nikel dan copper. Platinum digunakan dalam perhiasan, peralatan laboratorium, gigi, dan peralatan kontrol emisi mobil.”

Jelas dari penjelasan ini, bahwa emas putih bukanlah platinum sebagaimana yang didakwa beberapa pihak sehingga membawa kepada fatwa halal orang lelaki memakai emas putih kerana ia adalah platinum.

Kesimpulannya : Halal bagi lelaki memakai platinum dan haram baginya untuk memakai emas putih.  Bagaimanapun yang terpilih tetap perak bagi orang lelaki, kerana ia adalah sunnah Nabi SAW.

Tuesday, 26 July 2011

kucing.......

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang perumahan)," [Hadis Riwayat At-Tirmidzi, An-Nasa'i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah].





Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahawa Nabi Muhammad SAW  
pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah. Lalu, baginda bersabda, "Ya Anas, tuangkan air wudhuk untukku ke dalam bejana." Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju ke bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sehinggalah kucing tersebut berhenti minum lalu (baginda) berwudhuk. Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, "Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis."

kek batik

Setelah 2kali cobaan membuat kek batik tak berjaye, 
akhirnye nasib menyebelahi aku ngn cubaan ke-3.



COBAAN  KALI PERTAME......
mase pertame kali wat dlu xmnjadi. xthu la kt mane clapnye...excited bebenor membuatnye.ble da siap kononye nk mkn la nie..tetibe nk ptg,xlh nk ptg bab keras mcam batu..hahahahahaha...

COBAAN KALI KEDUE.......
cobaan kali ke-2 hari len lak.. thu x ape y jadi???hahahaahahaha....org y ad d tempat kejadian je y thu.da y td keras, y kali ke-2 ni lak lembik. terpakse lam mkn gne sudu cm bubur ...hahahahahahaha...

COBAAN KALI KETIGE.......
hari ni la hari kejadian...mule2 takut gak nk wt..tkut xmnjadi,membazir n bunda pun membebel 4 bakul la jawabnye..p try gak.."usehe tgge bas kan"...akhirnye terhasil gak kek batik aku. So..gumbira y teramat la kan..kih3...


Saturday, 23 July 2011

Teksi

Teksi???????np ngn teksi??ni la nk kongsi sikit cter lwak. lwak la bg aku..bg korang xlwak kot. Tiap kali aku tgk teksi,msti aku nk gelak,nk tau x nape?????? Sebabnye…….hahahahahahaha….

Ad satu hr 2,lupe lak ble hri kejadian.y pasti mse 2 aku cti.kua la jaln2 ngn kengkwan..boring dk tperap kt blik je kan.pas seharian bjalan n penat pn da melande..aku pn blik la.nk cpat punye pasal nek la LRT. Bab ptg jaln jem seharusnye tmbg teksi pn melambung-lambung la kan lau da namenye jem. Igtkan nek LRT leh elak jem. Upenye jem gak.. jem ngn org.nk xnk kene nek gak la..xkn nk nek teksi kot.

Pas 2 nek je LRT. msg2 mke penat.xlme pn nek LRT kitorang pn sampai. Memg rezeki kitorg la mse 2. turun je LRT, teksi da ad.bkn men byak ag teksi bratur. Da byak teksi kitorang jd kelabu mate “tamak” la senang kate.xnk nek teksi buruk.nk nek teksi baru. Kbetulan ad la sebuah teksi baru. Teksi 2 bratur y ke-4 dr depan..kitorang pun gtaw la. “pakcik nk blik um”..thu x pakcik 2 jwab ape????? Hahahahahaha..ni la y aku nk gelak…..pak cik 2 kate, ”nek teksi y depan skali dik,ikut giliran”..dengan muke cover kitorang g la kt teksi petame.

Sampai je kt blik,kitotang gelak bkn men. 2la,ngade nk teksi baru. Amek kaw mlu muke sndri…..msti pkcik 2 kate, “bdak2 ni msti first time nek teksi”..hahahaha..TEKSI-TEKSI….by the way leh jd pngajran kt kitorang,.hik3.

p/s : belajar dr kesilapan…hehehehe..  
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...