Saturday, 1 December 2012

~ Reh@t $EkEt!k@ F!k!r SEjeN@k~

"Salam pagi ujung minggu yang indah....terima kasih ya TUHAN kerana diberi kesempatan lagi menikmati keindahan ciptaanMu untuk hari ini....di kesempatan ASSIGNMENT yang banyak nie...luangkan la sikit mase untuk mengingatiNya.."


-berbunga-bunga plak ayat
...hahahahaha...tapi itu la hakikatnya y perlu kite lakukan...xmo la stress2 wt asgmnt.......aku pun stress gak wt asgmnt..tipu la kan lau kate xstress...p rilex je..."lam ati TUHAN je tahu"...hahaha..y penting sabar n jangan lupe solat..:)


sesungguhnya saat yang paling indah adalah ketika di alam persekolahan n universiti....







saat cm 2 xkn dapat kite rase kt tempat lain..maybe alam pekerjaan jauh lebih mencabar...so...sambutlah asgmnt dengan hati yang terbuka..hahahaha,,,budjet je lebih....


as conclusion......good luck..nak senang bukan mudah n nk mudah bukan senang......

..........Renung2kan dan Selamat Beramal...:)..........




Friday, 12 October 2012

~:: boboy ::~










Setelah sekian lama menanti..lahirkan seorang bayi yang diberi

 nama MUHAMMAD LUQMAN ALEEF.. setiap 

perkembangan ALEEF dinanti dan disambut dengan

 kegembiraan…al-maklumla…adik sume da besar... Senyuman

 pertama yang sebenar adalah satu-satu pencapaian ALEEF

 yang menyeronokkan…aku y bukan parentnya pulak y

 exited……J…..xp la…amek berkat kan org kate…hahahaha…

eh..mlas la nak menaip..otak beku sbb ujan..so xlh nk berfikir…..tgk

 pic je erk…..:)



...selepas 1 bulan...

...selepas 2 bulan...


...selepas 6 bulan...


...selepas 8 bulan...






Setelah berbulan-bulan…ini la hasilnya sekarang….:)

dr tidak berambut berubah berambut...kalah rambut papa 2...hehehehe...













...perangai baru??? tdo niarap lam buai...


...ni y latest kot,rambut semakin pnjg la abg aleef...cover rambut papa ke????...







Sunday, 1 July 2012

~.....menarik.....~

Dinasihatkan  pada yang lemah semangat jgn tgk ye…post nie hanya untuk org yang kuat semangat je………..hehehehe…
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::
::








Menarik kan……. :)

Wednesday, 27 June 2012

kehebatan di bulan Syaaban

"Rejab sudah berlalu. Kini Syaaban tiba. Lambaian Ramadan sebulan lagi. Kita belum terlambat untuk menceriakan hidup dengan keberkatan Syaaban."



Dan yang belum ganti puasa 2 sila2 la ganti ye...xsampai sebulan je lagi nak Ramadhan...orang xganti puase xleh raye,,,,hehehehe......xd la....orang yang belum hbis ganti puase 2 gnti la...tok kebaikan diri sendiri gak kan...........berfoya2 gak...p igt la sape PENCIPTA kita.....panjg plak ceramah nye ye...hahaha...k la dikesempatan masa yang ad nie, beserta ngan bulan Syaaban aku nk kongsi la sikit sal fadhilat Syaaban. sharing is lo




Fadhilat Syaaban

Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan.

Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:

Memperbanyakkan puasa sunat

Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah SAW lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain.

Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.

Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."


Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah SAW

Sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

Bertaubat

Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."

Peristiwa-peristiwa penting di Bulan Syaaban
1. Malam Nisfu Syaaban

Dari Abi Hurairah ra dari Nabi Muhammad SAW bersabda maksudnya : "Telah datang Jibril as pada malam Nisfu Syaaban dan dia berkata, Ya Muhammad, pada malam ini pintu-pintu langit dan pintu-pintu rahmat dibuka, maka berdirilah dan kerjakan sembahyang lalu angkatlah kepalamu dan kedua tanganmu ke langit!" Kata saya (Nabi Muhammad SAW): "Hai Jibril, apakah erti malam ini ?" Dia (Jibril) menjawab: "Pada malam ini telah dibuka 300 pintu rahmat, maka Allah telah mengampuni orang-orang yang tidak mensyirikkan Allah dengan sesuatu kecuali ahli sihir, bomoh hitam, orang-orang yang suka permusuhan/pergaduhan, peminum arak, orang-orang yang berbuat zina, pemakan riba, orang-orang yang derhaka kepada kedua orang tua, orang-orang yang suka mengadu domba (batu api) dan orang-orang yang memutuskan tali persaudaraan, maka sesungguhnya mereka itu tidak akan diampuni kesalahannya sehingga mereka mahu bertaubat dan tidak akan mengulang lagi atas perbuatannya itu."

Maka pergilah Nabi Muhammad SAW untuk mengerjakan sembahyang serta menangis di dalam sujudnya dengan membaca: "Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari seksaMu dan murka Mu dan aku tidak menghitung-hitung pujian kepadaMu, sebagaimana Engkau memuji kepadaMu sendiri, maka segala puji bagiMu sehingga Engkau redha." Dipetik dari Kitab Zubdatul Wa'idzin.

2. Penukaran Arah Kiblat

Pada awal diwajibkan perintah solat kepada umat Islam, Rasulullah SAW dan para sahabat berkiblatkan Baitul Muqaddis. Ini telah menjadi satu kontroversi pada waktu itu.

Umat Yahudi telah mendakwa bahawa agama mereka adalah benar dan diredhai oleh Allah SWT kerana umat Islam telah meniru arah ibadat mereka iaitu menghadap Baitul Muqaddis.

Umat Islam telah ditohmah dengan berbagai-bagai tohmahan dan ujian. Para Sahabat RA telah mengadu kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW menyuruh mereka agar terus bersabar dengan ujian itu sehinggalah ada perintah baru dari Allah SWT.

Allah SWT Maha Mengetahui dan Maha Mendengar tentang apa yang berlaku pada ketika itu. Allah SWT telah mewahyukan agar Rasulullah SAW mengadap ke Baitullah Kaabah.

Sebahagian ulama sirah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW menerima wahyu perintah mengadap Baitullah pada 15 Syaaban semasa beliau mengimamkan solat.

Sebahagian ulamak mengatakan pada solat Asar, ada yang mengatakan Maghrib dan ada yang meriwayatkan pada solat Isya'. Rasulullah SAW sebagai imam terus mengadap ke Baitullah dan diikuti oleh para sahabat sebagai makmum.

Bani Mustaliq ialah salah satu puak dari kaum Yahudi. Mereka telah merancang untuk membunuh Rasulullah SAW dan berita ini disampaikan kepada Rasulullah SAW oleh seorang sahabat dari puak badwi.

Peperangan ini adalah turutan dari peperangan bani Quraizah, kaum yahudi yang telah dihalau oleh Rasulullah SAW keluar dari Madinah.

Peristiwa ini terjadi pada bulan Syaaban, 5H. Pasukan kaum muslimin dapat melumpuhkan pasukan Bani Mustaliq.

Sebagian pasukan Bani Mustaliq ada yang ditawan, termasuklah salah seorang puteri pemuka Bani Mustaliq yaitu Barrah, yang nama lengkapnya adalah Barrah binti al-Harris bin Dirar bin Habib bin Aiz bin Malik bin Juzaimah Ibnu al-Mustaliq. Al-Harris bin Dirar, ayah Barrah adalah pemimpin Bani Mustaliq.

Barrah telah menjadi tawanan perang milik Sabit bin Qais. Disebabkan Barrah ini seorang perempuan yang cerdik, ia meminta untuk dibebaskan dari Sabit bin Qais, setelah diadakan pembicaraan, Sabit bin Qais meminta tebusan yang mahal.

Tetapi, Barrah waktu itu langsung menemui Rasulullah SAW untuk membicarakan masalah tebusan bagi dirinya.

Kemudian Rasulullah SAW pada waktu itu menyetujui membebaskan Barrah dan menebusnya dari Sabit bin Qais dan terus menikahi Barrah dan Rasulullah SAW mengganti nama Barrah menjadi Juwairiyah.

Tindakan Rasulullah SAW ini telah memberi banyak faedah kepada umat Islam ketika itu, diantaranya ialah ramai dikalangan Bani Mustaliq yang memeluk Islam dan terpadamnya dendam permusuhan di antara umat Islam dan Bani Mustaliq.

Juwairah meninggal dunia pada tahun 56H.

Begitu besarnya fadhilat bulan Syaaban. Marilah kita sama-sama mengambil kesempatan ini untuk mengimarahkannya.









sumber : http://layarminda2.blogspot.com/2011/07/kehebatan-di-bulan-syaaban.html

Friday, 22 June 2012

~ salam takziah ~


Belum genap stahun berkenalan..sidia pergi meninggalkan i …


Setelah lame mengalami sakit yang plik…….


strok sebelah bdan n fleksibel dari pinggang ke bawah……….


Akhirnye……… kekasih ati I pergi buat selama-lamanya…………


Takziah dari kami sekeluarga………..:(


“Cinda nama diberi”















Kenangan terindah….huhuhu….





Wednesday, 30 May 2012

:: JSE bErPrOgR@m ::

kami jse intake 2010/2011

::
::
::
::
::


nk tulis ap er?????????aku xpndai nk mengarang sebenarnye.........by the way thanks aku ucapkan kepada warga jse bab da bnyak bg kerjasama sepnjng program...

first program bg jse tok sesi 2011/2012 mestila "INTERAKSI"......minggu suai kenal antara senior ngn junior n pensyarah jse...
ye ke ?????lebih kurang la kot...........walaupun kitorg bukan ajk tok program nie, p sebagai peserta pun da seronok.....
 xsempat la nk upload pic bnyak2 time nie..sempat tok intake 2010/2011 je.....hehehehe

thun 2 jse sesi 2011/2012

::
::
::
::
::



y nie plak mase g bursa......."BURSA MALAYSIA" la.......
memang kuat begambar la diorang nie........mase nie bukan kitorang y jd ajk...kitorang peserta je.....



::
::
::
::
::


program setrusnye nie kitorang y main peranan...."HI-TEA"...memang kalut la mase nie..mggu kritikal tok submit asgmnt, test n present.....cm2 masalh gak timbul mase nie.....p alhamdulillah...last2 sume berjalan ngn lancar bab kerjasama korang.....






"JSE WITH LOVE"


.............sekian...........




Sunday, 11 March 2012

.......kami boria......

mlas nak tulis.......tgk je la gambr ye......




~PERTAME~


 ~KEDUE~



 ~KETIGE~



 ~KEEMPAT~


~KELIME~


 ~KEENAM~


ketujuh, kelapan dan seterusya akan menyusul..............:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...